PC-Poradna
„ Proč dělat pravdelnou údržbu počítače"
Tak jako vaše auto, tak i váš počítač potřebuje pravidelnou údržbu, která ho udržuje ve zdravé kondici, spolehlivosti a funkčnosti. Kdy a jak vlastně tuto údržbu provádět. Názory odborníků v oblasti IT jsou různé, neboť samozřejmě záleží na používání a využití každého jednotlivého počítače. Jistě mi dáte za pravdu, že bude rozdíl prováděné údržby u domácího využití pc a dejme tomu u firemního pc, či serveru.
Kdy a jak často tedy údržbu provádět:
- jestliže na vašem počítači pracujete převážně doma, tedy spíše jen jako běžný uživatel, bylo by v hodné provést běžnou údržbu jednou za měsíc. Tato údržba by měla zpočívat převážně kontrolou aktualizací systému, ovladačů HW a SW. Rovněž doporučuji provést defragmentaci disku, či kompletní antivirovou kontrolu. Dále doporučuji provést kontrolu všech kabelů, které se k počítači připojují zda nejsou poškozeny či přerušeny ( např klávesnice, myš ), hlavně pak síťový elektrický kabel, který může být zdrojem vážných poruch, včetně možnosti vzniku úrazu elektrickým proudem, v krajním případě i požáru.
„ Co dělat když nejde internet, či IP telefon"
V případě něčeho nefunkčního postupujte následovně. Nejprve zkontrolujte, že máte vše zapojeno v síti a nejsou povytažené kabely/konektory a zařízení ( router/modem, VoIP brány atd. ), zda jsou pod proudem ( aspoň něco na krabičkách svítí... ).
Zkontrolujte funkčnost celého systému, zda fungují telefony a zda funguje internet. V počítači přes Explorer nebo přes stahováné pošty. Je dobré provést obojí kontrolu z důvodu vylouční závady poštovní aplikace a správné funkčnosti pošty. V případě problému počkejte pár minut, zda závada není způsobena krátkodobým výpadkem elektrické energie.
Pokud nefungují telefony ani internet, není závada pravděpodobně ani v počítači, či v telefonu. Zkuste závadu odstranit restartem všech zařízení ( odpojením napájecího kabelu z routeru a VoIP bran a po několika málo sekundách opět veškerá zařízení připojte ke zdroji elektrické energie ). Poté znovu proveďte kontrolu počítače přes Explorer a stahování pošty. Pokuď je vše funkční závada byla odstraněna. V případě, že tento postup závadu neodstraní jedná se pravděpodobně o složitější problém. V takovém případě doporučuji kontaktovat poskytovatele těchto služeb o prověření možné závady routeru, či telefonu. Rozhodně s tím nic nezkazíte. Konec konců máte právo na bezplatný servis, či výměnu zařízení pokud je ještě ovšem v záruční době. Dřívě než se však rozhodnete pro speciální servis doporučuji vyzkoušet tyto postupy, popřípadě zkusit využít známeho nebo kamaráda. Možná tím ušetříte nemalé finanční prostředky z důvodu odbornějšího zásahu. Ať jsou vám tyto rady k užitku.!!!